تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۹۸۴۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس صمت اردبیل خبر داد؛

رشد ۳ درصدی اشتغال در بخش صنعت| ۶۰ درصد صادرات اردبیل محصولات صنعتی است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در سال گذشته رشد سه درصدی اشتغال این استان را در بخش صنعت، معدن و تجارت شاهد بودیم.

به گزارش می‌متالز، رامین صادقی اظهار کرد: از یک‌هزار و ۱۰۰ طرح صنعتی مورد توجه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، ۵۱۱ طرح به مرحله اجرایی رسیده و امسال نیز شاهد بهره‌برداری از ۱۹۶ طرح صنعتی در استان اردبیل خواهیم بود.

وی تعداد واحد‌های دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی را یک‌هزار و ۲۰۰ واحد اعلام کرد و گفت: بر اساس رصد و پایش دقیقی که انجام دادیم از این تعداد یک‌هزار و ۱۶۰ واحد در استان اردبیل فعال بوده و در سنگر ایجاد اشتغال مشارکتی جدی دارند.

۹۱ درصد واحد‌های تولیدی در استان اردبیل فعال و پای کار هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: ۹۱ درصد واحد‌های تولیدی در استان اردبیل فعال و پای کار هستند و سهم اشتغال بخش صنعت در مجموع سایر بخش‌ها ۲۸ درصد است در حالی که این متوسط در کشور به ۳۳ درصد رسیده است.

صادقی افزود: تلاش ما بر این است تا این خلأ پنج درصدی را تا ۲ سال آینده با توسعه اشتغال بخش صنعت جبران کنیم تا استان اردبیل نیز بتواند به سرانه کشوری دست پیدا کند.

وی به فعالیت‌های بخش معدنی نیز اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این عمده فعالیت‌های معدنی استان معطوف به سنگ‌های ساختمانی و تزئینی بوده در حالی که از سال گذشته با صدور جواز تأسیس شاهد برداشت یک میلیون تن مواد معدنی با ارزش مس، مولیبدن و طلا در شمال و جنوب استان هستیم که در پهنه‌های معدنی برداشت و فرآوری آن‌ها در حال انجام است.

صادقی به وضعیت صادرات استان نیز اشاره کرد و گفت: سهم محصولات صنعتی در بخش صادرات استان به ۶۰ درصد رسیده و از صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی پیشی گرفته است.

وی به اشتغال ۶ هزار و ۹۰۰ نفر در بخش صنعت، معدن و تجارت بر اساس ثبت اطلاعات در سامانه ملی اشاره کرد و افزود: در یک سال اخیر رشد سه درصدی اشتغال استان را در بخش صنعت شاهد بودیم تا این رقم به ۲۸ درصد ارتقا یابد.

زمینه اشتغال ۱۴ هزار نفر در سال‌جاری و سال آینده فراهم می‌شود

صادقی واردات استان را نیز یادآور شد و خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد واردات استان مواد اولیه کارخانجات و ماشین‌آلات آن‌ها است و تلاش ما بر این است تا از این ظرفیت در تولید و فرآوری بیشتر محصولات و صادرات مجدد آن‌ها بهره بگیریم.

وی همکاری خوب شهرک‌های صنعتی را در توسعه واحد‌ها و نواحی صنعتی یادآور شد و اضافه کرد: اصلی‌ترین برنامه‌ای که امسال و سال آینده در استان در بخش صنعت دنبال می‌کنیم، ورود ۱۵ واحد صنعتی استان با ظرفیت بالای اشتغال ۵۰۰ نفری به مجموع باشگاه هزارتایی‌ها است.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با ورود این واحد‌های صنعتی به باشگاه هزارتایی‌ها زمینه اشتغال ۱۴ هزار نفر در سال‌جاری و سال آینده در بخش صنعت فراهم می‌آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به احیای واحد‌های صنعتی نیز در سه سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: امسال احیای ۴۰ واحد صنعتی در ابعاد مختلف مورد توجه است و امیدواریم با همراهی سرمایه‌گذاران و کارگشایی آن‌ها فرصت اشتغال بیشتر و رشد و جهش تولید را به شکل واقعی شاهد باشیم.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده